Från golv till tak

Dags för en rapport från bygget. Det har hänt ganska mycket på den en och en halv vecka som har gått sedan husleveransen. De första byggarna har till exempel gjort färdigt allt på fasaden. Rörfirman har dragit de rör som ska gå i grunden och idag började våra andra byggare lägga ut två lager styrox inför gjutningen.

DSC_3869s

Själva har vi målat väldigt intensivt. Byggställningarna tas ner imorgon och vi ville hinna utnyttja dem så mycket som möjligt före det. Det har vi också lyckats med, eftersom allt som kan nås från byggställningarna nu har blivit målat två varv. På långsidorna återstår bara andra varvet på det område man når stående på marken. Det har gått riktigt bra att måla och jag tror jag är nöjd med att fönsterfoder och smygar blev röda. Vi velade ganska länge kring det. Ibland tycker jag att färgen är lite för blank, trots att den ska vara halvmatt, men då den man bygger med vägrar rödmylla får det så duga så här. Vi har fått både målarhjälp och barnvaktshjälp de mest intensiva dagarna.

DSC_3881s

Idag var det dags för plåttaket. Om någon förundrades över alla Rammsteinlåtar som ekade över nejden, så var det bara takläggarna från Sievi som var i farten med radion på hög volym…

IMG_2s

Också här är utseendet något av en kompromiss. Jag var inte helt övertygad om någon av de takfärger som bjöds ut. Jag övervägde tegelrött men fick inte maken med mig. Han föredrog svart, men fick inte mig med sig. Vi kompromissade oss till mörkgrått, men jag tycker den mörkgrå färgen drar onödigt mycket mot blått. I det här fallet skulle minst en av oss ha varit lite missnöjd oavsett hur vi valde, så det får (igen) duga så här. Får bara konstatera att vi tycker olika i många valsituationer och att vi ändå försöker få till en helhet som båda tycker är åtminstone acceptabel.

Det är för övrigt väldigt intressant att följa med allt som händer, att se proffs göra sitt jobb och att märka hur det går framåt. Allt har gått bra så här långt!

Lämna en kommentar