Färdiga plagg: Tryckt och återanvänt

Här är två nysydda tröjor – den här gången med eget tryck. Tryckmallarna klippte jag ut i kontaktplast, tejpade på tyget och tryckte med textilfärg och svamp. Färgen var lite halvtorkad (snart tio år gammal…) så vi får se om det påverkar hur den håller att tvättas. Det gick bra att rycka med den i alla fall. På det stora hela är jag halvnöjd med resultatet. Små detaljer blir inte så bra med den här tryckmetoden, och så är jag inte alldeles övertygad om att min design av trycket på hupparin blev den bästa. Först hade jag bara tryckt motivet i stjärncirkeln, men den kom för långt ner så då satte jag till ett Exploring ovanför. Och som vanligt får ni se på ostrukna plagg…

DSC_1607s

Den tröjan gula är sydd i återanvänt tyg,  av en vanlig, långärmad trikåtröja som jag köpt på loppis för 2 €. Jag tycker att det här med att återanvända loppiskläder är ett bra sätt att hålla materialkostnaderna nere. Plus att det känns roligt och inspirerande att återbruka.  Tidigare har jag sytt en blårandig body av en annan loppiströja, och så har jag en ylleoverall att ha innanför vinterhalaren på hälft, tillverkad av en stor, stickad herrtröja.

DSC_1610 (2)

Kommentera

