Nytt porslin

(Varning – ytligt inlägg om ägodelar!) Vi har länge ätit soppa och sånt ur de vita djuptallrikarna som jag köpte billigt då jag flyttade hemifrån för lite mer än tio år sedan. Under de senaste åren har en efter en av dem spruckit och till sist hade vi så få som var hela kvar att det nästan aldrig fanns någon ren då man skulle ha behövt en.

Jag, som tycker om porslin, var glad åt att får orsak att köpa nya. Eftersom det är fråga om vardagsporslin blev det billigt den här gången också. Jag ville ha något annat än bara vitt, något som inte var alltför märkligt eftersom det ska användas till vardags – så att man inte tröttnar, och något som skulle passa ihop med övrigt porslin och med köket i sin helhet.

Valet föll på Ikeas serie Färgrik. Vi tog några skålar av varje färg och jag tycker det blev riktigt bra så här. I bakgrunden syns en del av det övriga porslinet som jag alltså försökte matcha.

DSC_1063

Lite fundersamma var vi till själva konceptet ”skålar” (istället för ”tallrikar”), men efter att ha serverat både soppor och röror ur dem är det bara att konstatera att det går hur bra som helst. Enda nackdelen är att de tar ganska mycket plats i diskmaskinen.

Kommentera

