Trädgård no:2

Jag tänkte visa hur mitt allra första projekt i vår blivande andra trädgård ter sig. Husets placering på tomten är väldigt given. Ungefär mitt på den avlånga tomten finns en höjdskillnad på sisådär en meter och precis där ovanför backkrönet ska huset stå. Så högt upp som möjligt med tanke på vatten och fukt, men inte heller längre bak på tomten för då får man mindre utsikt och närmare till grannar med insyn.

På baksidan av huset blir det en mer traditionell trädgård med odlingar och gräsmatta, uthus och parkering. På framsidan bara en smal strimma gräsmatta som övergår i (uppsnyggad) björkskog. Just där den här övergången kommer att vara, några meter framför husets plats, växer en gran med tät och fin bas. Jag har gått och sett på den här granen. Tänkt att vi måste ta ner den sen då vi bygger för att den kommer att bli för stor och står för nära huset. Men så slog det mig att jag kan ta vara på den täta och jämna formen och göra den till ett formklippt klot. Eftersom den redan var ganska hög tänkte jag att det är bäst att skrida till verket genast om det ska bli till något, innan den har vuxit sig ännu större.

Så jag sågade av toppen och gjorde en grov formklippning av de återstående grenarna. Jag tycker den ser förvånansvärt bra ut redan nu, även om tanken förstås är att den ska  klippas varje år och bli tätare med tiden. Hittar ni den på översta bilden? Den smälter ihop lite med granen i bakgrunden…

DSC_1228s

Kommentera

