Uträttat

Jag hör till de kvinnor vars humör och energinivå varierar ganska mycket under en månad och nu i dagarna är energinivån hög. Igår gjorde jag till exempel följande:

  • Var till stan med Oliver och handlade lite kläder och annat stuff åt honom.
  • Fixade lunch.
  • For till skogs med make och son. Vi plockade lingon och trattkantarell och åt blåbär.
  • Rensade trattkantarellerna.
  • Rensade lingonen.
  • Gjorde svampstuvning.
  • Fixade middag.
  • Kokade lingonsylt.
  • Diskade undan i köket.
  • Fotade Oliver som lekte i höstlöv.
  • For till nya tomten och sågade av och beskar en gran som ska bli ett runt, formklippt klot i den framtida trädgården.
  • Fyllde en tvättmaskin och hängde upp tvätt.
  • Provade göra grönkålschips.
  • Duschade (jo, det är en bedrift i min värld).

Det var är nog en ganska exceptionell dag  även i en period av hög energinivå. Men på kvällen var jag nöjd med allt jag hade uträttat och nästan inget hade känts som trista måsten.

Andra dagar är jag glad om jag åstadkommer en eller två av punkterna på den här listan. Med tiden har jag lärt mig att det inte är så farligt med de där dagarna då inget lockar och minsta syssla är en ansträngning. Då ser jag i första hand till att det mest grundläggande hushållsarbetena hålls på acceptabel nivå, för jag vet att det snart kommer perioder då jag både orkar och vill mera igen.

Kommentera

