Från gräsmatta till grönsaksland

Låt oss först blicka tillbaka till hösten 2014. Jag var nybliven hus- och gräsmattsägare och ivrig att sätta alla möjliga trädgårdsplaner i verket. På första bilden kan ni ana er till de nyplanterade bärbuskarna i rader där löven har samlats lite tätare. Skärper ni blicken ännu mer syns också ett antal grillpinnar nedstuckna i gräsmattan för att markera det blivande grönsakslandets former:

DSC_1661s

På andra bilden har jag börjat gräva…
Och så grävde jag
och grävde
och såg på Gardeners’ world för att bli mer motiverad
och täckte
och grävde ännu mer.

Så här ser det ut idag – eller snarast för några veckor sedan. De första säsongerna täckte jag de stora gångarna med halm men nu håller jag som ni ser på att byta ut halmen mot grus. Jag tyckte att halmen bröts ner allt för snabbt. Jag är inte alldeles nöjd med gruset heller, det är lite för kallt grått och sticker ut mot all växtlighet. Men prydligt blir det i alla fall.

DSC_0510s

Jag har aldrig gjort någon slutmätning men vet på ett ungefär att hela grönsakslandet med bärbuskarna inräknade är lite över hundra kvadratmeter stort. Då jag hittade de gamla bilderna från då landet ännu bara var gräsmatta kände jag mig faktiskt ganska stolt och nöjd med vad jag hade åstadkommit.

Jag tycker för övrigt att ringblommor bland grön- och svartkål är en svårslagen kombination i landet.

Till sist några glimrande morgondaggsbilder.

DSC_0626s

Kommentera

