Blommig fredag

Så här såg trädgården ut från vardagsrumsfönstret då vi steg upp i morse:

DSC_0428s

Jag är mycket nöjd med honungsrosen ‘Hybrida’, även om den förstås gärna får bli tätare och högre med åren:

DSC_0400s

Den ljusrosa rugosarosen ‘Ritausma’ är ny för i år. Jag önskade mig den i födelsedagspresent. Egentligen tycker jag att rugosarosor är lite trista (tänk kommunal plantering i rondell…) men de är tåliga och okomplicerade och jag ville fylla ett halvskuggigt blåshål. Hittills verkar den trivas:

DSC_0420s

Till sist tre perenner, en malva och toppklockor med en okänd näva:

DSC_0446s

(Om det här inlägget hette Bladig fredag så skulle näckrosen passa här. Den producerar blad i jämn takt men inga blomknoppar. Knepet för att få dem att blomma lär ska vara att gödsla med näring för vattenväxter och det har jag gjort. Så jag får väl vänta och se.

DSC_0426s)

Kommentera

