Blommig fredag

Idag intar pionerna (Sarah Bernhardt) paradplatsen.

DSC_0258s

Jag är ganska nöjd med kombinationen av pioner, alunrot och nävan G. striatum ovan. Fast jag tycker det blir lite för rött med alunroten mot den röda husväggen och funderar på att jag borde tillföra något vitt eller silvrigt ännu.

Sedan kommer två nykomlingar som jag också gillar: stjärnflocka och gillenia. Gillenian står i den torra halvskuggan under blågranen. Det är svårt att hitta växter för en sån plats men gillenian borde klara det och den lyser upp med skira, vita blommor på trevligt röda stjälkar.

DSC_0330s

DSC_0315s

Grekvädden är en annan favorit. Jag gillar färgen och blomformen! Dessutom blommar den länge.

DSC_0313s

Mindre nöjd är jag med årets vallmor. De flesta är rödare än i fjol. Den lila på bilden är bra, men majoriteten går som sagt i rött. Inget fel på det i sig men det bryter färgskalan i just de här rabatterna. Jag ska vara noga med att bara ta frön av de lila, men antagligen har de korsat sig med röda de också.

DSC_0311s

Kommentera

