Vår nöjesresa till Kristinestad

Oliver har haft sina utfärder och nu var det Christians och min tur. Strax innan semestern började berättade Christian att han planerade en kortare resa med övernattning åt oss, till hemligt ställe. I måndags gav vi oss iväg medan Oliver fick lite kvalitetstid med sin farmor och farfar.

Resemålet visade sig vara Kristinestad (vilket jag hade gissat efter att ha fått strödda ledtrådar i flera veckor innan.) Vi bodde på hotell Alma, med skön havsutsikt från balkongen. Där satt jag och drack kvällste och vin och njöt av friden. Christian hade bokat ett specialrum åt oss, hotellets enda rum med jacuzzi – ”poppelpadsrommet” som mannen i receptionen kallade det.

DSC_0274s

Han hade, lämpligt nog, inte planerat in särskilt mycket program. Vi besökte en loppis på vägen, tittade in i Kristinestads gamla kyrka, handlade godsaker till kvällen och promenerade längs gatorna och såg på alla gamla hus. Åt middag ute. Och badade poppelpad och slöade.

DSC_0285s

Christian hade ursprungligen tänkt sig middag på restaurangen Pavis (jag blir så förvirrad eftersom det också finns ett havsnära Pavis i Jakobstad – betyder namnet något?) men den visade sig ha stängt på måndagar. Istället återvände vi för lunch följande dag. Han hade hittat den på en lista över de tio restauranger mest värda ett besök i Finland och det lät ju lovande… Väl framme vid lunchbuffén kunde vi konstatera att det nog måste ha skett ett ägarbyte sedan listan skrevs, för nu serverades medioker, salt kinamat. Huset var i alla fall fin och stället vackert. Jag skulle också vilja ha ett torn på mitt hus…

DSC_0289s

På tisdag besökte vi muséet/kråkslottet Carlsro. Det var ett speciellt ställe! Mycket gotiskt i stämningen, med sliten och nött prakt från förr i mörka rum fulla med föremål samlade under årtionden av ett byaoriginal. Jag räknade till hela två lampor som lyste i huset, så dunklet bidrog verkligen till den speciella stämningen.

DSC_0304s

Kunde inte låta bli att fota parkeringsskylten, den passade så väl in i den nedgångna helheten.

Till ursprungsplanen hörde en förmiddag i Kaskö men det blev ändrade planer och bara en avstickare i förbifarten till Finlands minsta stad. Jag hade aldrig varit där tidigare så det var intressant med en snabb genomresa.

Det var verkligen skönt att komma bort, om än bara för lite mer än ett dygn. Jag hade glömt hur det är att vara riktigt avslappnad så länge, eftersom vardagen där hemma går ut på att ständigt ligga steget före en kvick ett- och ett halvåring. Visst är jag van och rätt bra på det, och vi turas vi om med att ta hand om Oliver så man får lite pauser. Jag var ändå förvånad över hur annorlunda det kändes att ha många kravlösa timmar framför sig, helt fria från sysslor och ansvar.

Kommentera

