Blommig fredag

Först blir det blommig örtagård, med gråtimjan, backtimjan och den vita gräslöken. Jag är nöjd med timjanplantorna, hur de har brett ut sig och att de blommar, vilket de inte gjorde i fjol.

DSC_2620s

I rabatterna har det inte hänt något nytt sedan förra veckan, men i dikeskanterna blommar lupiner och en kraftig klunga finnslide. Finnsliden (Aconogonon × fennicum) är en växt som jag knappast skulle ha skaffat innan jag var bekant med den, men den har många goda egenskaper: snabbväxande, lång blomning, tålig och kravlös, fina fröhus på hösten och vintern. Jag skulle inte sätta den i en rabatt bland mindre och mer ömtåliga plantor, men så här i dikenskanten hos oss passar den perfekt. Där får den sakta breda ut sig och blir en rejäl buske varje sommar.

DSC_2961s

I grönsakslandet blommar tagetes. Jag har drivit upp dem själv och i år blev de riktigt bra. Sorten heter ‘Silvia’. Första året blommade de inte i den färg jag hade tänkt, i fjol blev de först tilltufsade av en sen nattfrost och sedan av sniglarna. I år är allt som det ska.

Jag vill också dela med mig av mina jordgubbsnät-pinnar. Tunna ribbor (sådana som ligger på tvären mellan lagren i brädstaplar) spetsade i ändan och med en lerkruka ovanpå. Lerkrukan gör att nätet inte fastnar och skavs sönder – och så ser det ganska trevligt ut. Dessutom är det en väldigt okomplicerad och snabbtillverkad konstruktion. Jag har flera gånger noterat att britterna gör så här och i år då andra halvan av jordgubbslandet behöver nätas in för första gången uppdaterade jag mina nätstöd. Krukorna kommer till nytta varje jordgubbssäsong och säkert däremellan också. I höst lär jag till exempel få bygga ett tält av fiberduk runt mina majsplantor så sena som de är.

DSC_2963s

Kommentera

