På gården

Det finns ju också annat än sånt som blommar i trädgården, eller på gården, och här kommer ett inlägg med blandade aktualiteter. Nu har vi nästan kommit till slutet med vårt målande. Jag har några fönster kvar att måla vitt runt (men tar ingen stress över det), och Christian har kvar en halv vägg på uthuset som ska målas röd. Jag tycker huset blev fint så här. Fast nu ser man ännu tydligare att taket också borde målas.

DSC_2726s

Uthuset är i ganska dåligt skick och vi övervägde rivning då vi flyttade hit. Nu får det stå kvar i alla fall – bra att ha ett tak över ved och stuff. Vi rätar upp och ytrenoverar det lite och det syns att man har gjort något.

DSC_2770s

Jag tycker om åsynen av nyklippt gräsmatta. Alla former blir så tydliga samtidigt som den jämna, släta ytan ger en lugn känsla till hela trädgården:

DSC_2716s

Jag har inget emot att klippa gräs så länge följande villkor uppfylls:
a) Att gräsmattan är lagom liten så det inte tar timtal. Vår är på gränsen. Jag delar oftast upp klippningen i två omgångar eller har Christian att klippa halva.
b) Att gräsmattan har så få enskilda buskar, träd eller andra objekt som man måste klippa runt på sig som möjligt. Det har jag jobbat ganska mycket med då jag planerat den här trädgården och den aspekten känns helt okej här hos oss.
c) Att det finns uppsamlare. Det finns inget som förtar charmen med nyklippt så mycket som fula kokor av gräsklipp som ligger överallt.

Täckodling är ju något jag vurmar för. Efter att Christian hade trimmat och rensat längs häggmispelhäcken täckte jag med tidningar, gräsklipp och trimmat gräs. Det borde hålla gräset tillbaka ett tag och ge häcken en konkurrensfördel.

Jag är nöjd med smultronen som marktäckare runt bärbuskarna. De bidrar till punkt b i listan ovan och ger bär som bonus. Visst drar jag några ogräs då och då men de klarar sig annars rätt bra utan större insatser. Största nackdelen är att de gärna revar ut sig i gången bredvid.

DSC_2728s

Jag har låtit bli att att täckodla  i landet hittills i år eftersom det gynnar sniglar och jag hade stora problem med dem ifjol. I år har jag inte sett av varken sniglar eller angrepp så nu börjar jag lite försiktigt igen. (Det finns bara lite gräsklipp i bädden till vänster på bilden. De små gångarna täcker jag med en rand markväv med halm ovanpå.)

Så en otippad trevlighet: blågranen. Jag är överlag inte så intresserad av barrväxter i trädgården och särskilt inte av mer speciella barrväxter, men just den här tiden på året då blågranen har grönsilvriga skott, gillar jag den. Resten av året tolererar jag den snarast, mest för att den gränsar av mot åkern och för att jag känner viss respekt för uppvuxna träd och inte vill ta ner dem hur som helst.

DSC_2729s

Kommentera

