Frigående

Häromdagen då jag tittade ut genom fönstret såg jag till min förskräckelse två hönor strosa runt på gräsmattan. Jag brukar alltid ha dem instängda, mest för att vi har duvhök i närheten, men nu hade jag tydligen slarvat med hasparna, dörren måste ha blåst upp och så tog de tillfället i akt.

Många låter sina höns gå lösa men i och med att mina inte är vana med det ville jag få in dem tillbaka så snabbt som möjligt. Kändes som att de kunde flaxa iväg vart som helst annars, och så var det höken förstås… Jag suckade lite uppgivet efter att ha bildat mig en uppfattning om läget: två hönor på ett ställe, en på ett annat och de två nya, som mest av allt kunde flaxa iväg vart som helst, på ett tredje alldeles vid tomtgränsen.

Med en rejäl brödända som lockbete gick det hur enkelt som helst att locka in dem. Jag viftade bara runt lite så kom de springande. Tur det!

Hur det nu var så tycket jag att det såg väldigt trevligt ut där det gick på gräsmattan. Dessutom har de, första gången, ätit upp allt sitt eget gräs inne i hagen. Så då tänkte jag att man kunde prova släppa ut dem en stund under mer kontrollerade former. Försedd med mycket lockbröd skred jag till verket. Hönsen var med på noterna:

DSC_2760s

Också Virpi och Kulta vågade sig ut en sväng, men inte lika långt som de gamla:

DSC_2740s

Brödet kom inte ens till användning. Efter att ha betat av gräsmattan en stund gick de självmant in igen.

DSC_2766s

Kommentera

