Blommig söndag

Undrar just om någon annan än jag är intresserad av mina blommiga fredagar? Men som så mycket annat här på bloggen skriver jag mest för mig själv, för att dokumentera saker i min vardag som jag gillar. Och jag tycker det här är ett behändigt och (för mig) trevligt sätt att göra trädgårdsdagbok på. Så kan man följa upp i efterhand.

Dagens blommiga

Först ut är aklejor. De flesta av dem kommer från frön som jag samlade på en ödetomt då vi bodde på Brändö och strödde ut lite på måfå då vi flyttade hit. De blommar första gången i år. Jag läste en gång att någon tyckte aklejornas blommor ser ut som en grupp duvor vända mot varandra med bakåtsträckta vingar. Ser ni det också?

DSC_2639s

Vit brunnäva. Jag har några stycken som är alldeles nya. Bytte till mig dem mot lite av mitt överflöd av snödroppar.

DSC_2641s

Den här rosen blommar ack så kort, kronbladen verkar falla redan en dag efter att knoppen slagit ut. Men den har ett överdåd av blommor och doftar ros på ett starkt och friskt och fruktigt vis.

DSC_2652s

Irisen (sibirica skulle jag tro) hör till de där säkra korten som vi fick på köpet med huset och som jag gillar. Den riktigt lyser i rabatterna i motljuset från kvällssolen.

DSC_2661s

Flera av de perenner jag köpte i fjol har etablerat sig fint och jag ser fram emot att de ska börja blomma. Några nya har jag köpt i vår också, som fortfarande är små och mesiga.

Så en tanke om att vi småningom, om flera år, ska bygga nytt hus och börja på en ny trädgård. Först då vi bestämde oss för att bygga lade det lite sordin på mina planer för den här trädgården, men nu har jag hittat ett förhållningssätt som känns bra. Jag vill gärna ha en fin trädgård här och nu, så länge vi bor här, och jag kommer att satsa på att finslipa och färdigställa de projekt jag redan har på gång. Jag ser köp av perenner som investeringar för både nuet och framtiden. De får växa och breda ut sig och glädja mig i den här trädgården och då vi väl flyttar räknar jag med att de är så stora att de går bra att dela och ta med sig av. På så sätt behöver jag inte börja om från noll på nästa ställe.

Kommentera

