Rester och ägg

Höns gillar matrester och för tillfället är utbudet av rester större än någonsin. Så gott som varje kväll blir det över havregrynsgröt från Olivers kvällsmål och däremellan lämnar både det ena och det andra ouppätet. Jag är annars mån om att använda upp mina och Christians rester så gott det går men jag drar gränsen vid att själv äta upp sånt som Oliver har geggat runt i.

Så hönsen, alltså. De är mycket nöjda med arrangemanget och jag är glad åt att slippa slänga mat. (I och för sig skulle jag kompostera den om inte hönsen åt upp den – men, ja, ni vet.)

dsc_0898

De har redan börjat värpa! Den 11 februari fick vi årets första ägg, att jämföra med 11 mars i fjol. Det verkar som att maranerna är tidigt ute. Kan också hända att de har påverkats av att ha gått ute betydligt mera den här vintern än i fjol. Kul i vilket fall som helst. Den här vintern blev det bara två och en halv månader med köpeägg.

dsc_0985

Kommentera

