Driva amaryllis, del 1

I år provar jag på att driva upp amarylls själv. Lökar hittade jag, av alla ställen, i K-affären i Petalax. Jag tänkte berätta om hur jag gör och hur det går. (Ursäkta bildkvaliteten. Det var mörkt och jag iddes inte satsa så mycket på fotandet.)

odsc_0155

1.Välj lökar som är fasta och inte har några skador. Ställ dem med rötterna i vatten ett dygn. Låt inte själva löken stå i vattnet.

2. Plantera lökarna i krukor med dräneringshål så att ungefär halva eller en tredjedel sticker upp. Vattna. Ställ krukorna varmt och täck lökarna med en pappersstrut tills en stängel börjar visa sig. I det här skedet behöver lökarna inte vattnas mera efter planteringen.

Så långt hittills. Jag valde två sorter, ‘Misty’ och ‘Fairy Tale’ som ser ut så här enligt google:

namnlos

Kommentera

