Vintergrönt

Jag vill tipsa om ett trevligt alternativ till sallat som står sig hela hösten och långt in på vintern, nämligen VINTERSALLAT, som också gå under namnet MACHÉSALLAT (Valerianella locusta). Bilden nedan är tagen i grönsakslandet idag, den tjugonde november. Vi har veckor av frost ner till tio minusgrader bakom oss. Och bladen står oberörda kvar och smakar lika bra som tidigare. Enda skillnaden jag har märkt är att de är lite fastare i konsistensen nu än vad de var innan frostveckorna.

dsc_0159

Vintersallat är en lättodlad grönsak, bara att så som vanlig sallat. De trivs bäst då det inte är för varmt, därför kan man gott vänta med sådden till mitt i sommaren för att ha blad under hösten. Plantorna på bilden har jag inte ens sått utan de är självsådda från några rader som gick i blom under sommaren 2015. Fröna har grott bland morötterna som växte på platsen i somras och efter att jag tog upp morötterna har vintersallatsplantorna kunnat breda ut sig.

dsc_0161

Grönkålen är också fin ännu så här års. Jag borde verkligen ta och frysa in några påsar… Men hönsen gillar den så här. Jag brukar knyta fast några blad inne i hönshuset då och då så att de får hacka i sig.

Kommentera

