Bling från förr

Jag håller på med en kul arbetsuppgift (”PetaförsGO”) som gjort att jag fotat en hel del på jobbet. Då har blickarna bland annat fastnat på alla utsmyckningar i kyrkan. Jag tycker att de är fina och charmiga. Ganska irrelevanta ur ett religiöst perspektiv, förstås, men desto intressantare kulturhistoriskt. Så här kommer bilder på lite bling från förr, så som anfäderna till alla de jag skriver ämbetsbetyg åt idag valde att pynta sin kyrka:

odsc_0003

Altartavlan i församlingshemmet går i en helt annan stil. Jag tycker sällan om Jesus-tavlor men den här berörde mig och dessutom tycker jag den är vacker. Men så är den också en kopia av Albert Edelfelts Kristus ja Mataleena, med en finländsk Jesus och Maria Magdalena i höstlandskap. Jag brukar alltid titta på den en stund då jag har något ärende till församlingshemmet.

odsc_4145

Kommentera

