In progress

Ärligt talat så vet jag inte vad jag skulle ha gjort utan trädgården det senaste halvåret. Innan vi fick barn så räknade jag inte med att hinna göra nästan någonting i trädgården den här sommaren – men det har gått så mycket bättre än förväntat att gräva en halvtimme här och rada sten tio minuter där och så gör man det dag efter dag och till sist har man hunnit med ganska mycket.
Och det har räddat mig: att få gå ut, att ha en massa små projekt som känns roliga och intressanta som tidsfördriv och att vara något mer än förälder hela dagarna. Jag tänkte summera några av sommarens projekt så här:

Gavelrabatten har gått från noll till sisådär 60 i sommar. En del växter blommar inte ännu, en spaljé ska målas och den kan gott få froda till sig i största allmänhet. Men jag tycker att det ser lovande ut hittills.

dsc_12281

Jag är också nöjd med örtagården. Samma sak gäller förstås där – vissa växter får gärna växa till sig lite mera nästa år. Och så hoppas jag att lavendelplantorna klarar vintern eftersom jag i misstag gick och köpte en mindre härdig sort.

dsc_19931

Även Rundellska gården har börjat ta form på allvar i sommar. Utgångspunkten var en häck som vi planterade ifjol och två rabattstumpar dit jag samlat växter som fanns utspridda  här och var i trädgåden då vi flyttade hit. Nyheter för året är en pergola, en minidamm med näckros, en stensatt cirkel och rejält utvidgade (men ännu inte helt fyllda) rabatter. Något annat år gräver jag vidare så att den nu halvcirkelformade gräsmattan blir en hel cirkel omgiven av planteringar.

dsc_26311

Kommentera

