Loppis & pytt

Jag handlar ganska ofta på loppis, men oftast hittar jag bara enstaka plagg eller saker. Idag hade jag och gossebarnet sällsynt flyt då vi for på utfärd till Combo för att få tiden att gå. Resultatet? Tre tröjor åt mig i ylle-bomullsblandning (jag är svag för fair isle-mönstrat just nu) och åt Oliver en extra vinterhalare, en ny body, tre byxor och ett par stövlar. Och en frontlastare till kommande sandhögar.

DSC_25611

Jag har väl sagt det förr, men mitt recept för loppisframgång är att vara ute i god tid eftersom det sällan finns precis det man vill ha just då man behöver det. Nu köpte jag till exempel stövlar för nästa år. De röda byxorna kommer heller inte att passa på minst ett år. Eftersom jag gärna skulle vilja klä barnet i rött och eftersom allt rött som brukar finnas i hyllorna har minst en volang eller hello kitty-figur på sig tänkte jag att det är bäst att slå till då något så könsneutralt som de här helt vanliga, opyntade jeansen dök upp.

Insåg sen då jag kom hem och kollade upp nypriset på nätet att jag nog hade betalat väl mycket för stövlarna, men allt annat kostade mellan femtio cent och fyra euro.

Och så lite mat. Jag är ju verkligen ingen stor matbloggare men nu tänkte jag dela med mig av en behaglig pyttipanna som jag ofta ätit till lunch här hemma på sistone. De viktigaste ingredienserna är kokt potatis, majs och ägg. Sedan kan man variera med mera grönsaker och/eller kött enligt humör och tillgång. Medvurstbitar brukar till exempel funka bra som komplement. Jag steker allt i rejält med smör, saltar och pepprar. Mycket okomplicerat och förvånansvärt gott.

DSC_2951

Just den här portionen innehåller kantarell. Allt på fatet utom majs, smör och kryddor kommer från egen trädgård eller från skog i närheten.

 

Kommentera

