Värt tusen!

En pysselidé har legat och mognat ett tag och idag satt jag hur länge som helst och sökte riktigt stora, facettslipade kristaller i alla möjliga glitter-och blingbutiker på nätet. Verkligen länge, alltså. Jag lade ner det mesta av min lediga tid medan Oliver sov eftermiddagssömnen på det här. Men utan framgång. Antingen fanns det inga eller så var de svindyra. Jag suckade och tänkte att man borde ha en gammal kristallkrona liggandes någonstans att ta av.

Och så kom jag plötsligt ihåg – fanns det inte något kristallaktigt som hängde i ett hörn där uppe på vedbodsvinden? Vedbodsvinden saknar stege och det ligger mest bara gamla bräder där uppe, så vi går nästan aldrig dit. Jag var med andra ord inte helt säker på att jag kom ihåg rätt. Jag riggade upp en stege och klättrade hoppfullt upp, och minsann, där hängde den. Mitt triumferande Hah! kan gott ha hörts ända in till grannarna som vädrade med ytterdörren öppen…

Det var en märklig och ful (och dammig) sak till lampa, såg mest ut som en tallrik med tunna mässingsarmar ovanför. Från dem hade tillverkaren uppenbarligen kostat sig på att hänga hela fem kristaller. Fyra fanns kvar. Jag klippte resolut lös dem, klättrade ner och kände att kvällen var räddad på det där sättet då man blir riktigt positivt överraskad av något man inte alls hade väntat sig.

DSC_2976.JPG

Då vi flyttade hit började jag och Christian säga att ”det här var värt tusen!” (euro alltså) om vi upptäckte något vi gillade eller något som fungerade bra med huset. Det var till exempel värt tusen att få riktigt kallt vatten ur kranen som omväxling till det ljumma höghusvattnet vi hade levat av innan. Att helt otippat hitta precis de kristaller man behöver för sitt pyssel i sitt eget uthus är definitivt också värt tusen.

Kommentera

