Bostadsmässa no:2

Här kommer ett (varning!) långt och bildrikt inlägg med intryck från bostadsmässan i Seinäjoki. Tack till svärföräldrarna som barnvaktade medan jag och Christian var ute på tur.

Jaha, var ska vi börja? Kanske utomhus. Jag tycker överlag att moderna hus i grått eller vitt med pulpettak ser trista ut, och sådana fanns det många av på mässan. Området med röda hus var trevligare. Och gissa vilket hus som föll mig mest i smaken av de som syns på andra bilden…

DSC_26421

Jag är heller inte särskilt imponerad av trädgårdarna på mässområdet eftersom de flesta (helt förståeligt) ger mig känslan av att här har man snabbt försökt gömma undan ett byggområde med lite utrullade gräsmattor och några omotiverade, barktäckta, små rabatter. Men en trädgård var riktigt trevlig, med bland annat denna prydliga lilla köksträdgård:

DSC_25951

Man såg många små gårdshus med olika funktioner. Christian blev förtjust i konceptet och jag skulle heller inte ha något emot ett litet, fristående uterum.

DSC_26031

Jag gillade att det fanns både gröna tak och att planerarna hade valt torktåliga, lättskötta fetbladsväxter istället för gräsmatta på många ytor.

DSC_2600

Så går vi in. Jag är en sådan som snabbt blir kritisk till trender som är trendiga till den grad att ”alla” har dem, och på bostadsmässan fanns det många sådana. Man såg mycket takhöjd:

DSC_26251

Och öppna planlösningar, här ett extremfall. Det syns kanske inte så tydligt, men nedanför sovrummets halvvägg till vänster ligger det öppna kök-vardagsrummet. Så man sover i princip i köket. Paljetter och glitter i sängarna såg man förresten också en del av.

DSC_2626

Och så var det mycket fönster och grått, grått och grått. Grått kakel, grått klinkers, grått laminatgolv, gråa bänkskivor, grå soffor och mattor, grå tavlor… Suck, säger jag bara. Grå-trenden hör definitivt till en av dem som är supertrista eftersom den mer eller mindre blivit norm för alla som inte har så tydlig egen smak då de inreder. Det grå rummet på bilden nere var ett av de trevligare.

DSC_2604

På tal om tydlig egen smak. Allt var ändå inte grått utan man såg också rum där det märktes att ägarna faktiskt hade satsat på att göra något lite mer särpräglat. Här är några exempel på sådana. Ingen av dem i min smak, men jag uppskattar ändå att det syns att folk har en lite mer egen stil:

DSC_25991

Jag gillar också då folk tar ut svängarna med sina lampor. Tycker att en väl vald lampa med karaktär ger mycket till ett rum och att den nästan kan fungera som en skulptur i vissa fall. Det fanns många fler exempel än de som hamnade på bild just här.

DSC_26141

Här nedan har vi enligt mig två exempel då man dragit det valda inredningstemat alldeles för mycket till sin spets. Så här matchande vill jag inte ha det utan lite mer brytningar piggar upp:

DSC_26201

Så till inredningar som jag uppskattade – åtminstone i något avseende. 

  1. Först ett handarbetsrum! Rummet i sig är kalt, men jag föll för vävstolen!
  2. Tjusigt kakel. Och framför allt inte grått.
  3. Det här rummet kommer inte till sin rätt på bilden men det var något mycket sympatiskt över soffgruppen, fönstren och rummets form.
  4. Uppiffade betongplattor. Grått förvisso, men det är okej i just det här sammanhanget.

DSC_25931

  1. 5.Jo, mässing är nästan lite för inne, men jag tyckte ändå om denna soffvrå.
    6. Den här våningssängen skulle ha varit drömmen då jag var liten. Mysigt!
    7. Här är det mycket som inte faller mig i smaken men jag gillade ändå helhetskänslan i rummet och framför allt att de som inrett det vågat välja lite mer okonventionella färger.
    8. Köket i samma hus som förra bilden – ger mig ungefär samma känsla, inte helt i min smak men ändå välvalt på något sätt.
    9. Trevliga färger, trevlig stämning.

Och så till sist några föremål eller detaljer som jag fastnade för: trevligt porslin, ett tyg som återkom i flera sammanhang, en fin tekanna och en kul fotoupphängning.

DSC_25981

Kommentera

