Gårdagsbygge

Igår byggde jag en kompost. Jag har gått runt och dragit mig lite för det och tänkt att det får bli ett projekt till vintern då vi inte har så mycket annat för oss. Men så lånade jag en trädgårdstidning som tipsade om en smart öppnings- och stängningskonstruktion som väckte inspirationen.

DSC_0969

Den blev förvånansvärt lyckad och stabil med tanke på att jag är mycket slarvig och hafsig som snickare. Fast då passar förstås ett bygge som det här ganska bra – här behövs varken millimetermått eller sandpapper eller någon som helst finess.

Bäst av allt är att materialkostnaderna landade på behagliga 4 € som jag lade ut på två vinkeljärn och fyra haspar. Allt virke hittade jag i de tre olika brädlagren som förra ägaren lämnade kvar bakom boden och i uthuset, och inne i snickarboden finns ett fint urval av olika skruvar som också har lämnats kvar åt oss.

Den ser lite sliten ut men det passar bra till en kompost tycker jag.

DSC_0970

Här ska ni få se på den där stängningsmekanismen jag talade om, ifall att nu någon skulle vilja bygga sig en egen. Behållaren består av tre väggar och en grind. Grinden vilar på två vinkeljärn och hålls fast i behållaren med fyra haspar, en uppe och en nere på båda sidorna. Enkelt men mycket funktionellt så vitt jag kan bedöma utan att ha använt den.

DSC_0966

Det ska bli så bra att börja kompostera. Det är liksom så smart och så rätt och samtidigt så självklart. Alltid då jag har skrivit någon essä eller artikel om kompost i olika sammanhang (det har hänt åtminstone två gånger hittills) brukar jag citera Stefan Sundström i Stefans lilla gröna. Så här säger han om sin kompost:

[J]ag har satt en liten buddhastaty från Öland där, bara som en liten trädgårdstomte, för att visa att här blir Döden Liv […] här omvandlas gamla livströtta bananskal till prunkande persilja, här blir hästskit till söta björnbär, det är en tröst för mig då jag tänker på att jag ska dö. Jag skojar inte.

Just precis så är det (även om jag inte är så intresserad av buddhastayrer eller tänker så mycket på döden). Jag vill ge mig in i kretsloppet lite mer istället för att bara vara en kort hållplats på varornas väg från fabrik till avfallscentral.

Kommentera

